Ojämna revben = Skolios?


2011-08-11

Har alltid funderat över varför jag har haft så utåtstående och ojämna revben.. Kosmetiskt sett så ser det inte alls bra ut i alla kläder. Och i bikini? .. Njaa.. Ser ju lite läskigt ut? Snarlikt en liten missbildning. Har även haft problem med smärtor i rygg och delvis revbenen. Men har nu läst mig till orsaken! Eller okej, har vetat om skoliosen ett tag, men inte sambandet! Så för alla er med smärtor i rygg, ojämn bröstkorg/revben.. Kanske är svaret skolios? Om den inte är så kraftigt så är det inte alls svårbehandlat, dags att kolla upp? :-)

"Vissa krökar går inte att räta ut - strukturell skolios"

... Man kan även ha en skolios som inte ändrar sig när man till
exempel lägger sig ned. Skoliosen kallas då strukturell. Ännu
har det inte gått att förklara orsakerna bakom den vanligaste
formen av denna skolios. Fyra av fem personer med strukturell
skolios har en krökning vars orsak inte går att förklara.
Oftast finns det mer än en krök i en skoliosrygg och ofta
dominerar en av krökarna, det vill säga den är större än de andra.
Om man har fått en första krök på ryggraden försöker kroppen
att motverka den sneda hållningen genom att böja tillbaka,
kompensera, i en andra krök, och en s-formad skolioskrök uppkommer.
Strukturell skolios medför att kotorna roterar något.
Vid rotationen kan bröstkorgendras med och man kan få
en ”puckel” till följd av att revbenen buktar ut
.
Skolios beror aldrig på att man burit tungt eller på att man sovit,
stått eller suttit med dålig hållning ...

 


Här ser ni mina ojämna och utåtstående revben.
Hur ser dina ut? Skicka en bild till ... Haha, nej, skämt åsido.
Hoppas detta har rätat ut endel frågetecken!

 

 


Kommentarer
lo

hejsan jag har också ojämna revben, och jag har skolios fick opereras 2 ggr. men nu mår jag super och ser bra ut men ifall jag drar in magen mkt så att revbenen syns så ser man att de är lite ojämna. men du borde besöka läkaren så du nt väntar för länge :D

2011-09-04




julia och hazal- Skoliosbloggen

jag har också så haha:)

2011-11-24




LindaViola - mamma till två!

HAHA. Har alltid undrat varför mina revben är ojämna, det ena är runt och det andra är spetsigt. Nu fick jag ju svaret, har vetat att jag har skolios sen jag fick i fyran men ingen har sagt att det ärdärför mina revben är som de är ><

2012-08-29





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0