Nyårstips!


2011-12-06

Med 25 dagar kvar till nyår så bjussar jag på lite inspiration!
Bilderna är lite stulna från google.



Lite tips inför nyårsfesten:


- Förbered dig...
Vad jag menar då är att du ska köra en rengöring bestående av rengöringslotion/creme, ansiktsvatten, ögoncréme, fuktcréme och efter det en grym primer! Rengöringen är grunden till hurvida jämn din bas blir! Dels förebygger du blemmor och andra irritationer i huden som kan uppstå vid misskött hudvård med en ordentlig rengöring, och dels motverkar du eventuella torra partier med en bra fuktcréme - den ger även ett jämnare resultat av foundation. En primer är smart att använda om man vet att man ska bära sminket länge, den gör nämligen att sminket sitter bättre - den har även en utjämnande effekt av fina linjer.

 


Hudvård

 

 

- Lägg tid på basen...
Jag tycker att det är extra viktigt att få till en grym bas på nyår, just därför att det ska hålla hela kvällen genom fest, dans och ett kyligt tolvslag. Jag, personligen, vill inte att den ska försvinna eller bli lite smått genomskinlig efter några glas champange eller efter en eller två låtar av dans.
Efter du rengjort huden och har lagt primern, väntar du en liten stund tills du känner att du inte är fuktig om huden (har du bråttom kan du lägga en liten papperservett över ansiktet och dutta över ansiktet så all fukt sugs upp). Om du har något problemområde eller något väldigt färgstarkt att täcka (ev väldigt mörka ringar eller en stor röd finne) så lägger du först din concealer följt av fondation och sedan din concealer igen. Om du inte har det, kör fondation och sedan concealer. Efter det momentet lägger du ett puder, för att fixera de krämiga produkterna (om du inte gör det, försvinner fondation och concealern efter bara nån halvtimme - timme). Jag väljer oftast att använda ett löspuder för att fixera min bas, tycker det känns lagon och inte för påpackat. Men i detta fall, när vi snackar nyår kan man absolut köra på ett kompaktpuder - speciellt om man lätt blir glansig. Därefter använder jag mig av ett mineralpuder just för att få upp lystern (som man ofta tappar lite utav under hösten/vintern), blir en så himla fint om man väljer att lägga lite extra på kindäpplet och kindbenen. Sist men inte minst lägger jag på lite solpuder, i puderform där också så färgen inte blir för skarp eller överdriven. Väljer dock att lägga runtom ansiktet, på käkbenen, vid öronen och ut under kindbenen, i tinningarna, och längs med hårfästet. Detta gör att ansiktet blir fint inramat och fokuset hamnar mitt i ansiktet!

 


Fräsch bas - med lyster!

 

 

- Fokus på läppar eller på ögon? ...
Efter du har valt om du vill ha fokus på dina läppar, eller på dina ögon så väljer du skuggor. Väljer du att ha fokus på dina ögon, kan du gooooo crazy! Det är bara din fantasi som sätter stopp, färger, glitter, skimmer, stenar - kör på! Men välj kanske en mer dämpad läppfärg, annars är det risk för att det ser lite "drag-queen" aktigt ut, och det är något du inte vill.
Tips för ögonpartiet: Grunda med en tunt tunt lager av klibbig ögonskuggsprimer, det gör att skuggan inte lägger sig i några väck samt att det sitter bättre och att färgerna kommer fram oerhört mycket mer! Men vill du där emot ha fokuset på läpparna, go crazy på dom! Kör en knallig färg på läppennan, förstärk med ett läppstift och varför inte slänga på lite glitter eller stenar över det? Hur snyggt som helst!
Tips för läpparna: För att läppfärgen inte ska försvinna efter lite mat och dricka, se till att grunda med läppbalsam, lägg därefter en läppenna över hela läppen, och sedan läppstiftet följt av vad du vill lägga. Gloss? Kör! Stenar/glitter? Se till att ha något fästande medel - exempelvis Mixing Liquid från Make Up Store. Det är ungefär som ett flytande, genomskinligt lim.

 

 

 












Extrema läppar och extrema ögon
- välj ett av dom

 

 

 

- Finishing touch...
De sista sakerna jag gör, är att fylla i brynen och sätta färg på kinderna!
För naturliga bryn, lägg en brynskugga. Behöver du fylla i mer än så, som jag behöver, använd penna och därefter en skugga! Samma knep här, fixera den kladdiga brynskuggan med skugga - precis som med foundation och pudret. Lovar att det sitter 1000 gånge bättre.
Sedan lägger jag ofta en lite ljusare skimrig skugga ovanpå kindbenet och därefter en mörkare under, för att lätt kunna se vart jag ska placera rougen! Smart för de som känner sig lite osäkra. Sedan gäller det bara att skugga in dom i varandra, inga skarpa linjer!

 


Shading(mörk) och highlighting(ljus) - extrem variant

 

 

 

 


Kommentarer
Anonym

Tack så mycket!

2011-12-07





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0