Vaniljhjärtan


2011-02-20

Igår tvingade jag på mamma en ny "muffinsplåt" som hade formar som små hjärtan, och ett himla gulligt mönster i botten. Och, just as we speak, så har jag invigt dom! Kan säga att dom blev kanon fina och goda. Under bilden hittar ni receptet.

 

 

VANiLJHJÄRTAN
ca 12 st (perfekt för nya plåten som har 12 formar)
ca 45 min

DEG
100 g smör
3/4 dl socker
1 äggula
3 dl vetemjöl

Arbeta snabbt ihop degen i en matberedare (eller för hand, som jag gjorde.. lite kletigade men oj så mycket roligare!). Tumma ut gott och väl halva degen i smorda hjärtformar. Sätt in i kylntills de ska fyllas.

KRÄM
1 ägg
1 msk socker
3/4 msk potatismjöl
2 dl gräddmjölk (50 grädde/50 mjölk - hälften hälften)
1 msk vaniljsocker


Rör samman alla ingridienserna till krämen i en kastrull - utom vaniljsockret. Låt blandningen sjuda upp under kraftig omrörning tills den tjocknar, men låt den inte koka. Låt krämen därefter kallna, smaksätt sedan med vaniljsockret. Fördela krämen i formarna.

Kavla ut resten av degen och lägg på som lock. Tryck till lite på kanterna runt om. Grädda i 200° ca 15-17 minuter, tills de fått lite färg. Låt hjärtarna svalna lite innan du försiktigt stjälper upp dom. Lossa ev försiktigt med kniv. Skikta tillsist över florsocker!
Klart!

Hoppas dom smakar lika gott för er, som dom gjorde för mig och min familj! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0