fredag eftermiddag


2010-11-12

Fick precis en fråga, tänkte att jag skulle besvara den här i inlägger och berätta lite :-)

"Caroline: Vet du vart nånstans man kan jobba efteråt? Och är det inte jobbigt att pendla så mycket? Jag funderar på att kanske söka till den linjen i vår när vi ska välja, tror det skulle vara riktigt kul :)"

Här i Örebro på Plusgymnasiet har vi sån tur.. Vi har tre stylistlärare, den ena, Lena är den 3:e bästa nagelteknologen i Europa och 1:a, mästare, i alla moment i Norden! Och tack vare det så får vi en utbildning inom naglar som gör att vi blir färdigutbildade nagelteknologer efter våra tre år här på skolan! Du kan starta din egna salong eller söka jobb på olika salonger som nagelteknolog! Hon vet vad hon pysslar med.

Vår andra stylistlärare heter Victoria och har jobbat som stylist och make-up artist i många många år. Hon har bland annat varit med och sminkat och stylat de som uppträder och är med i melodifestivalen. Hon har varit make-up artist innom modevisningar, photoshoots, filminspelningar, på salonger ect ect. Kommer inte ihåg på rak arm nu vad mer det är. Hon är en grym kvinna och kan sin sak! Tack vare hennes kunskaper och kontakter får vi möjligheten till att göra ett gesällprov och bli färdigutbildade make-up artister efter tre år!

Den tredje och sista stylistläraren är frisör. Hon utbildade sig i 18 års åldern och har sedan dess jobbat som frisör och hårstylist på många olika ställen, hon är grym och vet ALLT om håret, bokstavligen talat. Hon är även utbildad make-up artist och nagelteknolog.

Jag tycker att det är hur bra som helst att vi har tre lärare, som är specialicerade inom var sitt område: Make-up, hår och naglar.
De är ju förstås jätte duktiga på allt annat vi lär oss under årens gång också!

Ursäkta att jag skrev en hel uppsats om lärarna, men jag kände att det var viktigt att berätta! Men nu till frågorna. Vad kan du jobba som efteråt?
DIREKT efter utbildningen, utan att behöva plugga vidare, kan du alltså söka jobb som Nagelteknolog, Make-up artist, Stylist, Butiksbiträde på "finare" kläd/sminkaffärer och så kan du självklart söka jobb på Mc Donalds eller ICA om du har lust med det, men det är inte att rekommendera ;-)
Du kan få jobb på butiker som FACE, Mist Stockholm, Make-up store, Kicks, Gina Tricot, Topshop, MQ, Zara, Åhlens (stockholm) och ja.. Jag kan inte alla finare klädbutiker i de större städerna. Men du har helt klart större chans än många andra att få jobb på de finare butikerna. Och om du utbildar dig till make-up artist eller nagelteknolog kan du självklart jobba med privata kunder, du kan jobba på salong, öppna eget och jobba inom filmbraschen, inför photoshoots, modevisningar osv.. Bara fantasin sätter gränserna :-)
Min fråga till dig är - Vad vill du bli för något?
Är det jobbigt att pendla?
Att pendla fram och tillbaka har både sina för och nackdelar tycker jag. Fördelarna med det är att man får tid att plugga när man åker fram och tillbaka och kanske bara ta det lugnt.
Men okej, det finns flest nackdelar.. Det går ju åt lite tid till pendlingen, det gör det. Sen att SJ alltid har försenade tåg är ju inte så roligt, men den smällen får man ta. Det är helt klart värt att pendla för den här utbildningen. Sen finns det ju ingen som säger att man kanske kan flytta när man märkt att man trivs? Jag håller på att leta lägenhet för fullt nu!
Jag är dock van vid att pendla då jag bor ca 2 mil utanför Arboga också. Så det tar alltid lång tid för mig att ta mig någonstans. Du vänjer dig vid det också :-)


SÖK för fasiken (du kan ju alltid välja bort det om du ångrar dig) och glöm inte våra öppna hus:
- 22 november
- 2 december
Ta med dig kompisarna och kom förbi!

En fördel med att gå här är att vi får otroliga erbjudanden gällande smink, hårprodukter, redskap m.m som vi kan få köpa till ett reducerat pris. Mycket mycket billigare än orginalpriset. Det gillas!


En liten glimt av salongen som vi håller till i om dagarna!


Kommentarer
Anonym

utvärdering på paletten tack :)

2010-11-12




Caroline Wallbom

Åh, tack så mycket för ett jättebra svar :) Det låter superbra allting! Speciellt eftersom jag älskar hår och smink och att testa nya sminkningar och sånt så kanske det här skulle passa mig bra. Jag ska nog försöka ta mig dit när det är öppet hus, det är ju inte så långt bort från Köping så haha :) Helst av allt skulle jag vilja få sminka/fixa håret/kläderna till kändisar, såsom inför Melodifestivalen, Idol osv... Kanske är svårt att komma så långt men man ska aldrig säga aldrig ju ;) Jag får fundera lite mer, det är ju i alla fall ett tag kvar tills vi ska välja. Tack igen för svaret! :)

2010-11-13





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0