Kallt och varmt?


2012-12-06

Man brukar säga att en persons hudton antingen är kall, varm eller "oliv".
 
 
En lätt förklaring:
- En kall person drar åt det rosa, blåa hållet. Den har ofta tydliga blodkärl och har väldigt ofta ljus hy.
Man har en kall ton i både ögonfärgen och håret, oftast ljusa toner.
- En varm person drar åt det gula hållet. Den har ofta mörkare ögon, varma samt varma nyanser i håret.
- En person som är oliv är den som är mittemellan kall och varm. Det är svårt att avgöra vilket håll personen drar mot. Men man brukar oftast säga att man är "oliv som drar mot det varma" och tvärt om.
 
Och som kall person ska man enligt regler använda kalla färger, såsom grått, svart, kritvitt, silver, isblå osv. Ni förstår - Färger i kalla toner.
Och som varm person ska man enligt regler använda varma färger, såsom brun, beige, creme, orange. Färger i varma toner.
Som oliv får man själv välja vilket man vill dra åt! Vill du framhäva det varma, ja då använder du varma färger och tvärt om!
 
Varför jag inte vill gå in på detta närmre är just för att regler är till för att brytas! 
Eller självklart kan man hålla sig till dessa regler, de är ju uppsatta för att det är väldigt smickrande att se t.ex. en väldigt varm person i väldigt varma färger. MEN det jag vill få fram är att man inte behöver följa dessa!
 
Nu tar jag smink som ett exempel... Att lägga kalla färger i sminket såsom i ögonskugga, rouge och läppfärg på en väldigt varm person blir så otroligt snyggt och häftigt! Och tvärt om... Självklart bör man inte lägga en bas i kall ton om personen är varm.. Men ni förstår det nog!
 
 
Här är jag som har en varm hudton, men sminkat mig med kalla toner!
Snyggt va?!
 
Här är jag igen, men nu med photoshopad kall hudton, med kalla toner!
Också skitsnyggt, men det är med kallt på varmt och tvärt om! TESTA!
 
 
 

Kommentarer
Zemla

Älskar dina sminkningar och tips. Du hjälper en 4 barnsmor att hålla sig piffad och fräsch!!!!

2013-03-20





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0