torsdag kväll


2010-11-11

Nu tänkte jag skriva lite om min linje, då en anonym tös ville att jag skulle berätta om den :-)

SKOLAN
Hoppade av Hotell och Restaurangprogrammet för ett år sedan ungefär, jag gick då i tvåan. Bestämde mig för att söka till Stil och trend på Carlforsska i Västerås och till Stylist på Plusgymnasiet i Örebro.
Jag var på studiebesök på Plusgymnasiet både i Norrköping och Örebro, det var ingen tvekan om vad jag skulle välja efter det.
Lärarna: Kände på båda skolorna att de hade lärare som var där för att lära ut och dela med sig av erfarenheter, de var proffesionella och seriösa. De vill helt enkelt att vi ska lyckas! Tyvärr känns det inte så med alla lärare i dagens samhälle.
Kontakter: Sen märkte jag också att de hade ett enormt kontaktnät på båda skolorna. Och som vi alla vet, hänger en riktigt stor del på kontakter.
Studiemedel: Tyckte också att det var ett stort plus att Plusgymnasiet är en pappersfri skola (bra för miljön) och vi får under vår tid låna en dator (macbook) och samla vår information på och slipper dessa löspapper som man ändå alltid bara tappar bort.
Läge & lokaler: Får inte glömma lokalerna och läget på skolan. Det är ljust, fräscht, stilrent och nytt överallt och skolan (i Örebro) ligger precis bakom resecentrum. Så om du pendlar går det hur bra som helst, eller ehhrrmm.. Om vi bortser från SJ, som faktiskt har försenade tåg minst 3 gånger i veckan.
Matsalen ligger på andra sidan vägen, mot stan. Vi äter på en restaurang och får jätte fin mat, mellan 2-3 rätter, och en stor stor stor salladsbuffé! Kalas bra.

STYLIST
Jag går i ettan på Stylistprogrammet. Vad får vi göra?
Make-up: Hittills har vi fått lära oss hur man applicerar
- en make-up bas
- en vardagsmake-up
- läpp make-up
- sotning

Hår: Hittills har vi fått lära oss hur man gör:
- en salongs schamponering
- en spabehandling i form av inpackning
- olika värmetångstekniker
- enkla stylingar
Och just nu håller vi på att lära oss hur man formar och plockar ögonbryn, samt färgar dem och ögonfransarna!

Övrigt:
- Teoretiska kunskaper om hårstråets uppbyggnad
- Färglära (kalla/varma, ljusa/mörka, starka/svaga m.m)
Vi håller på att göra stilanalyser också där vi ska lära oss att se hur en persons kropp är formad och vilka kläder som passar till m.m.

Hoppas inte att jag har glömt något nu! Om du/ni har frågor så är det bara att kommentera inlägget eller maila mig: [email protected]

Här är poängplanen för stylistprogrammet 2010/2012, för er som tänkt söka!


Kommentarer
Caroline

Vet du vart nånstans man kan jobba efteråt? Och är det inte jobbigt att pendla så mycket? Jag funderar på att kanske söka till den linjen i vår när vi ska välja, tror det skulle vara riktigt kul :)

2010-11-11




lisa

Åh tack så mycket! stor hjälp :-) blev ännu mer sugen på att börja den linjen nu faktiskt :-) Verkligen tack! ha det bäst :)

2010-11-13





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0